Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Lucia...

Av vintermor - 13 december 2011 11:11

LuciaDagen.........

Allt är så himmelens vackert! Julmusik på radio, Julmusik på tv, Julmusik i skolor och på Daghem... Blir så där bitterljuv i kroppen...

Tycker att denna dagen alltid varit något speciellt! Så även idag...Men idag känner jag en extra stor Saknad... Saknad av min fina Systeryster! Så denna dagen är riktigt Bitterljuv! Att en människa saknar, samtidigt som man utåt firar Lucia... Känslan som man har inom sig, det är känslan av tomhet...

Men Ni skall inte tro att jag som fyrbarnsMor inte försöker...Joodå, iallafullafall, när mina barn är med mig. Mina barn skall få Julkänsla! Fast vet att dom kommer ha med sig denna dimma av sorg, även dom... Men vill inte att dom skall känna att deras Mor låter Ledsamheterna ta över! Nej! Idag blir det en GlädjeDag! Med LuciaFika, LuciaMiddag, och sen klä Granen...


Blev tung inombord igår...En av mina söner satte sig bredvid mig...Såg på mig, och frågade..."Mamma, kommer vi fira Jul i år, Har ni pratat med Tomten, om vad vi önskar oss?" Jag såg på honom, och inom mig skrek det...Varför är jag så här, JAG är ju Mamma! Jag skall ju vara den som visar hur en riktig jul skall vara...eller? Hur skall en Riktig Jul vara... Jo, man skall göra som vi gjorde förr, innan allt det här med min Systers sjukdom, ja, och under min Systers sjukdomstid...Vi bakade Pepparkakor, bakade Lussebulla, hade glöggkvällar, var på "hemliga uppdrag"...Planerade, myste, och bara njöt av Julmånaden...

Så efter att jag svarat min son...Så bestämde jag mig...Nu ska vi ändra på den här Ledsna Mamman! Nu skall vi göra LuciaDagen till en fin dag!

Så nu riktigt väntar jag på att vi skall få in den Riktiga Julkänslan...För alla barn är värda att få veta hur det är, Vad Jul är...Julen kommer i all min framtid att vara en tid av stor Saknad! Men Saknaden skall inte få ta överhanden! Det hade aldrig min Systeryster accepterat, för för henne var Julen väldigt speciell! Hon bara Älskade denna tiden! Alla ljus som lyste upp i vintertiden....

Jag måste lära mig att bara acceptera att hon inte är med oss, fast jag vet att det är så, men det gör ont...Denna förrändring, denna gör att jag blir Bitterljuv...


Ibland så gör små saker i vardagen så gott! Ibland så blir en liten liten fråga eller undran en stor vändning, och ger ett uppvaknande...

Jag lever! Jag har mina barn! Min familj! Mina nära och kära runt mig...Ja, Jag Lever!


 
 
Ingen bild

Rickis

14 december 2011 12:03

<3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vintermor - 5 januari 2012 00:32

....Sitter här i köket, å lyssnar på min äldste son och hans far när dom småpratar och viskar...Sådär som bara en son och far gör, på det där alldeles egna sättet...Myser av att veta att våra barn har oss, Sina föräldrar, att vi alltid finns där för ...

Av vintermor - 29 december 2011 22:02

Idag har det varit en sådan där tung dag...En dag av eftertanke... Den 29:e december! Denna dag är en tung dag för oss, 1997 den 29:e december omkom min mans Mor och deras Lillebror i en bilolycka... Mycke funderingar och många frågor...Varför... Liv...

Av vintermor - 25 december 2011 21:01

....Vaknade imorse, å bara kände ett sådant lugn inom mig... Jag fixade det! Vi fixade det! En julafton...Så himla fin...Jag och min vackra familj...Med glädje, och värme... Känner bara sån tacksamhet och frid i mitt hjärta...Är så stark i att ha er ...

Av vintermor - 21 december 2011 22:01

........Snö, snö, snö...Undrar om det är så här det är ovan molnen, vitt å inga mörka grå partier........   Känner en sådan tomhet i mitt hjärta, det gör ont i min själ...en smärta som strålar så där illa ända ut i fingertopparna...Som om man rys...

Av vintermor - 11 december 2011 23:00

Ja, sitter här nu efter en rörande gripande känslodag... Min fina Systerysters äldsta dotter har firat sin 6-års dag idag... 6 år...Tänk för 6 år sedan så födde du en liten flicka, Lyckan var total... Det första flickebarnet i sin kusinskara...Minns ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards